Визначення впливу відстані транспортування сировини на продуктивність автосамоскидів при будівництві автомобільних доріг
Б.Ю. Собко1, О.В. Ложніков1, О.В. Трегуб1
1Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна
Coll.res.pap.nat.min.univ. 2022, 68:115-123
https://doi.org/10.33271/crpnmu/68.115
Full text (PDF)
АНОТАЦІЯ
Мета. Встановлення залежності продуктивності автосамоскидів від відстані транспортування будівельної сировини з кар’єрів при будівництві нових автомобільних доріг.
Методика дослідження. Аналітичний метод дослідження використовувався при теоретичних узагальненнях і формулюванні висновків досліджень. Графічний метод застосовувався для наочного співставлення результатів дослідження при транспортуванні будівельної сировини для спорудження полотна автомобільних доріг на різні відстані. Розрахунково-конструктивний та порівняльний методи дозволили визначити вплив відстані транспортування заданого об’єму будівельної сировини на продуктивність і кількість транспортного устаткування.
Результати дослідження. Встановлено, що залежність продуктивності автосамоскидів від відстані транспортування є степеневою при перевезенні будівельної сировини з кар’єрів для спорудження полотна автомобільної дороги. Встановлено, що основною відмінністю запропонованої методики розрахунку продуктивності автосамоскидів від існуючих є врахування фактору зміни швидкості руху транспортного засобу на різних ділянках траси від кар’єру до об’єкту будівництва. Встановлені результати в подальшому дозволять визначити ефективну відстань транспортування вторинної сировини з рудних кар’єрів для будівництва доріг у порівнянні з використанням піску з кар’єрів нерудних корисних копалин.
Наукова новизна. Встановлено залежність продуктивності автосамоскидів для спорудження автомобільного полотна нової дороги від відстані транспортування визначеного об’єму будівельного піску з кар’єру. Визначено, що при збільшенні відстані транспортування у 16 разів з 10 до 160 км, продуктивність автосамоскиду Ford Trucks 4142D зменшується у 8,7 разів з 202,1 до 23,5 тис. т/рік, а Ford Trucks 3542D у 8,6 разів з 250,2 до 29,1 тис. т/рік.
Практичне значення. Отримані результати досліджень дозволяють встановити необхідну кількість автосамоскидів для спорудження полотна автомобільної дороги з залученням піску з кар’єрів рудної сировини. Встановлені параметри можуть бути використані при розробці методики визначення економічно доцільної відстані транспортування вторинної сировини з рудних кар’єрів для підвищення ефективності ресурсозберігаючих технологій будівництва автомобільних доріг.
Ключові слова: будівництво автомобільної дороги, автосамоскид, продуктивність устаткування, відстань транспортування, будівельна сировина.
Перелік посилань