№65-19

Дослідження впливу автотранспорту на тепловий режим територій прилеглих до автомобільних шляхів

А.В. Муліна1, А.В. Павличенко1

1 Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна

Coll.res.pap.nat.min.univ. 2021, 65:207-219

https://doi.org/10.33271/crpnmu/65.207

Full text (PDF)

АНОТАЦІЯ

Мета. Дослідження температури поверхонь автошляхів міста Дніпро залежно від типу покриття, особливостей забудови території, рельєфу місцевості та погодних умов з подальшою розробкою природоохоронних рекомендацій.

Результати досліджень. Проведено оцінювання температурних режимів полотна автомобільної дороги, тротуарів, а також прилеглих до автомагістралей міста Дніпро територій. Заміри температурних режимів поверхонь на різних ділянках автомагістралей проводилися тричі на день: вранці з 8.00 до 9.00, вдень з 13.00 до 14.00 та ввечері з 18.00 до 19.00. Встановлено, що на досліджуваних територіях коливання різниці температур вранці становить: ділянка №1 від 7,7°С до 13,4°С, ділянка №2 від 13,2°С до 21,1°С, ділянка №3 від 8,3 до 16,5°С. Температура поверхні асфальтного покриття вдень змінюється на ділянці №1 від 22,9°С до 40,5°С, ділянці №2 від 19,6°С до 28,3°С, ділянці №3 від 27,3°С до 37,3°С. Встановлено, що при збільшенні температури повітря на 3°С (з 29°С до 32°С) поверхня асфальтного покриття на відкритому просторі нагрівається до 68,5°С. Температура поверхні асфальтного покриття у вечірній час відрізняється на ділянці №1 від 0°С до 8°С, ділянці №2 від 3,5°С до 4,3°С, ділянці №3 від 3,1°С до 14,5°С. При температурі повітря у вечірній час 28-30°С максимальна температура поверхні асфальтного покриття на відкритому просторі досягає 54,2°С.

Наукова новизна.Встановлено закономірності зміни температурного режиму полотна автомобільної дороги, тротуарів, а також газонів залежно від особливостей забудови та озеленення прилеглих до автомагістралей території.

Практичне значення. Результати дослідження підтвердили тісний взаємозв’язок між температурним режимом та характером забудови ділянки, наявності великих площ відкритого простору, а також інтенсивністю руху автомобілів по перехрестю. Результати роботи можуть бути використані для удосконалення методів управління тепловим режимом територій, що знаходяться в зоні впливу автомагістралей.

Ключові слова: автомобільний транспорт, автомагістраль, екологічна небезпека, теплове забруднення, екологічний стан міста, озеленення.

Перелік посилань

1.   Артамонов, Б.Б. (2013). Аналіз впливу мікрокліматичних зон на процеси кліматоутворення у містах в умовах глобальної зміни клімату. Науковий вісник НЛТУ України, 23, 133–137.

2.   Федонюк, М.А., & Федонюк, В.В. (2017). Проблеми теплового забруднення селітебних територій: дослідження та моніторинг. Екологічна безпека та збалансоване ресурсокористування, 1(15), 231-239.

3.   Иванов, С.В., & Драничер, О.Р. (2013). Роль альбедо в формировании городского острова тепла. Вісник Одеського державного екологічного університету, 15, 79–88.

4.   Волчек, А.А., Мешик, О.П., & Мешик, А.О. (2018). Оценка теплового загрязнения урбанизированных территорий методами дистанционного зондирования. Регiональнi геоекологiчны проблеми в умовах сталого розвитку, Збірник наукових праць III Мiжнар. наук.-практ. конференцiï, 8–12.

5.   Волчек, А.А., & Мешик, О.П. (2018). Оценка теплового загрязнения урбанизированных территорий методами дистанционного зондирования. Вестник Брестского государственного технического университета, 2, 36–40.

6.   Беляев,Н.Н., Русакова Т.И., Колесник В.Е., Павличенко А.В. (2016). Прогноз уровня загрязнения атмосферного воздуха в зоне влияния городских автомагистралей. Науковий вісник Національного гірничого університету.1,90–97.

7.   Матейчик В.П., Цюман, М.П., & Вайганг, Г.О. (2014). Моделювання системи «транспортний потік – дорога». Наукові нотатки. Міжвузівський збірник (за галузями знань «Машинобудування та металообробка», «Інженерна механіка», «Металургія та матеріалознавство»), 46, 371–382.

8.   Merah, A., & Noureddine, A. (2017). Modeling and Analysis of NOx and O3 in a Street Canyon. Der Pharma Chemica, 9(19), 66–72.

9.   Русіло, П.О., Костюк, В.В., & Афонін, В.М. (2008). Вплив на довкілля автомобільного транспорту на всіх стадіях його життєвого циклу. Науковий вісник НЛТУ України, 18.3, 85-89.

10.Duffy, K. A., Schwalm, C. R., Arcus, V. L., Koch, G. W., Liang, L. L., & Schipper, L. A. (2021). How close are we to the temperature tipping point of the terrestrial biosphere? Science Advances, 7(3), eaay1052.
https://doi.org/10.1126/sciadv.aay1052

11.Zhong, J., Cai, X.-M., & Bloss, W. J. (2015). Modelling the dispersion and transport of reactive pollutants in a deep urban street canyon: Using large-eddy simulation. Environmental Pollution, 200, 42–52.
https://doi.org/10.1016/j.envpol.2015.02.009

12.Біляєв, М.М., & Русакова, Т.І. (2018). Прогноз локальних зон забруднення біля автомагістралі з урахуванням рослинності. Збірник наукових праць Національного гірничого університету, 55, 333–341.

Інновації та технології

 

Дослідницька платформа НГУ

 

Відвідувачі

464794
Сьогодні
За місяць
Усього
113
31134
464794