№74-21
Які інженери потрібні завтра Україні? Досвід Іспанії у формуванні змісту підготовки інженерів з промислового дизайну
Т.О. Письменкова1, M. Martínez Torán2
1Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна
2Політехнічний університет Валенсії, Валенсія, Іспанія
Coll.res.pap.nat.min.univ. 2023, 74:241-252
https://doi.org/10.33271/crpnmu/74.241
Full text (PDF)
АНОТАЦІЯ
Мета. Виявити розбіжності та запропонувати шляхи їх усунення між потребами української економіки відображеної у вимогах роботодавців, і в змісті підготовки інженерів з промислового дизайну в Україні використовуючи Європейський досвід іспанської школи.
Методика. Методом аналізу і синтезу ми зробили аналіз ринку праці і змісту підготовки інженерів які претендують на посаду промислового дизайнера, а також вивчили Європейський досвід формування змісту підготовки промислових дизайнерів.
Для пошуку і формулювання шляхів усунення розбіжностей між потребами ринку праці і змістом підготовки фахівців використовується конвергентний процес формування суджень.
Результати. Проблема полягає в тому, що є потреба у переосмисленні підготовки промислових дизайнерів. Аналіз показав недоречність підготовки в Україні фахівців з промислового дизайну в рамках галузі 02 Культура і мистецтво. Українські підприємства потребують сьогодні і завтра фахівців інженерного профілю які вихованні в суспільстві моральності та поведінки, що адекватні сучасним стосункам між людиною та навколишнім природним середовищем за умов сталого розвитку і які готові брати на себе відповідальність на кожному етапі життєвого циклу продукту і здійснювати бізнес діяльність. Тому зміст підготовки освітніх програм повинен враховувати всі потреби української економіки.
Для визнання українських фахівців як повноправних членів європейського суспільства необхідно також враховувати досвід європейських країн.
Наукова новизна. Використовуючи конвергентний процес формування суджень виявлено особливості формування ОП підготовки інженерів з промислового дизайну. Виявлені особливості відображені в запропонованому переліку компетентностей освітньої програми підготовки інженерів з промислового дизайну, що враховують потреби української економіки і досвід іспанської школи промислового дизайну яка увібрала в себе кращі англійські та європейські практики.
Практична значимість. Запропоновано перелік компетентностей дозволить формувати освітні програми підготовки актуальні для сьогодення.
Ключові слова: промисловий дизайнер, ринок праці, освітня програма підготовки, Європейський досвід, Іспанія.
Перелік посилань
1. Терещенко, Д. (2022, 19 травня). Як вижити в гібридному світі: досвід Європи. Ekonomichna Pravda. https://www.epravda.com.ua/columns/2022/05/19/687200/
2. Відділ відновлення та розвитку. (б.р.). Офіційний веб-сайт Уряду України. https://recovery.gov.ua/
3. Людський капітал 2030. Глобальні навички майбутнього (2021). Національне агенство кваліфікацій. https://nqa.gov.ua/news/ludskij-kapital-2030-globalni-navicki-majbutnogo/
5. Письменкова, Т.О., & Зіборов, К.А. (2022). Інженерно-екологічна компетентність – необхідна складова сучасної підготовки технічного фахівця. Матеріалознавство та технології: Матеріали міжнародної науково-технічної конференції, 190.
6. Письменкова, Т., & Зіборов, К. (2021). Розвиток дизайн-мислення – сучасний погляд на підготовку магістрів технічних спеціальностей на досвіді НТУ «Дніпровська політехніка». Університети і лідерство, 12(2), 22–34.
https://doi.org/10.31874/2520-6702-2021-12-2-22-34
7. Національний технічний університет "Дніпровська політехніка". (2020). Освітньо-професійна програма вищої освіти «Промислова естетика і сертифікація виробничого обладнання» ступінь підготовки магістра. https://okmm.nmu.org.ua/ua/files/plans/ОППВО%20Магістр%202019.pdf
8. Національний технічний університет "Дніпровська політехніка". (2023). Освітньо-професійна програма вищої освіти «Промислова естетика і сертифікація матеріалів і виробів» ступінь підготовки бакалавра. https://okmm.nmu.org.ua/ua/files/plans/2023/ОП_2023_бакалавр_132.pdf
9. Зіборов, К.А., Письменкова, Т.О., & Вернер, І.В. (2018). Професія майбутнього: прагматичний підхід. Sbornik nauchnikh trudov mezhdunarodnoi konferentsii «Sovremennie innovatsionnie tekhnologii podgotovki inzhenernikh kadrov dlya gornoi promishlennosti i transporta 2018, 399–405.
10. Ziborov, T.O., & Ziborov, K.A. (б.р.). Патентна інформація. UaPatents. https://uapatents.com/patents/ziborov-kirilo-albertovich
11. Письменкова, Т.О., & Зіборов, К.А. (2018). Інноваційні методи підготовки фахівців інженерного профілю. Вісник Донбаської державної машинобудівної академії, 2(44), 201–208.
12. Державна служба статистики України. (б.р.). Коди видів економічної діяльності за КВЕД-2010. https://ukrstat.gov.ua/klasf/nac_kls/op_dk009_20_2016.htm
13. Міністерство освіти і науки України. (б.р.). Національний класифікатор України "Класифікатор професій" ДК 003:2010. https://hrliga.com/index.php?module=norm_base&op=view&id=433
14. Міністерство освіти і науки України. (б.р.). Стандарт вищої освіти України освітнього рівня бакалавр спеціальності Матеріалознавство. https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/26/132-Materialozn-bakalavr-1.pdf
15. Work.ua.(б.р.). https://www.work.ua/
16. Robota.ua.(б.р.). https://robota.ua/
17. LinkedIn.(б.р.). https://www.linkedin.com/
18. Кафедра конструювання, технічної естетики і дизайну. (б.р.). Національний технічний університет "Дніпровська політехніка". https://okmm.nmu.org.ua/ua/educational_process_organization.php
19. Інфляційний звіт. (Жовтень, 2023). Національний банк України https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/IR_2023-Q4.pdf?v=5
20. Ринок праці: куди варто вчитися, щоб мати високооплачувану роботу в Україні. (2022, 2 березня). Радіо Свобода. https://www.radiosvoboda.org/a/rynok-pratsi-vakansii-fahivtsi/32678322.html
21. Найпопулярніші професії в Україні після перемоги. (б.р.). Happy Monday. https://happymonday.ua/naipopuliarnishi-profesii-v-ukraini-pislia-peremohy
22. Свірко, В.О., Бойчук, О.В., Голобородько, В.М., & Рубцов, А.Л. (2014). Дизайнерська діяльність: стан і перспективи. УкрНДІДЕ.
23. Мельник, С. В. (2020). Методичні підходи щодо вимірювання рівня працевлаштування випускників закладів вищої освіти у професійно-кваліфікаційному розрізі. Державна наукова установа "Інститут освітньої аналітики". https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/12/4_AZ_Metodichni_pidhodi_Mel_nik_S.pdf
24. Довідник кваліфікаційних характетик професій працівників (друге видання). Випуск 1 Професії працівників, які є загальними для всіх видів економічної діяльності (2004). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0024203-98#Text
25. Вдовченко, В. (2021). Довідник професій із загальною характеристикою професійної діяльності, характеристикою завдань та обов’язків, теоретичної та практичної підготовки, кваліфікаційних вимог. https://lib.iitta.gov.ua/726075/1/ВВВ%20ОД,%20ХПТ,%20ХП%20Світ%20професій%20Довідник.%202021.pdf
26. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2019). Titulo de grado en ingeniero en diseño industrial y desarrollos de productos, 161. https://www.aneca.es/documents/20123/64552/libroblanco_industrial_01capitulo.pdf/9a2fd9f9-993a-793d-51b7-91e575aff939?t=1654604116311
27. Universitat Politècnica de València. (б.р.). http://www.upv.es/es
28. Universidad de Málaga. (б.р.). https://www.uma.es/
29. Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño. (б.р.). https://www.etsidi.upm.es/
30. Universitat Jaume I.(б.р.). https://www.uji.es/
31. Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales (2007). Legislación consolidada https://www.boe.es/buscar/pdf/2007/BOE-A-2007-18770-consolidado.pdf