№77-9
Роль брендування для маркетингу гемологічної інформації: світовий досвід і особливості вітчизняного ринку
С.В. Шевченко1, О.В. Курса1
1 Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна
Coll.res.pap.nat.min.univ. 2024, 77:94–110
Full text (PDF)
https://doi.org/10.33271/crpnmu/77.094
АНОТАЦІЯ
Мета: показати значимість створення торгових назв і торгових марок на ринку коштовного каміння для його ефективного розвитку.
Методика. Уроботі використано загальнонаукові методи дослідження – емпіричні і теоретичні (аналіз, узагальнення, порівняння, пояснення, класифікація), а також методи статистичної обробки та відображення проаналізованої інформації.
Результати. Показано значимість інформаційного супроводу коштовного каміння на усіх стадіях створення товарної продукції, зокрема брендування як системи заходів, спрямованих на збільшення впізнаваності певного різновиду коштовного каміння. Розглянуто торгові марки коштовного каміння і торгові марки певних типів огранювання як об’єкти інтелектуальної власності. Наведено динаміку зростання вартості танзаніту, цавориту, турмаліну Параїба як результат цілеспрямованого маркетингу гемологічної інформації. Виконано аналіз існуючих торгових назв деяких зарубіжних аналогів коштовного каміння. Торгові назви коштовного каміння України часто обмежені одним-двома варіантами (яшма, джеспіліт, агат, кварц кольоровий та інші), тоді як серед зарубіжних аналогів спостерігається значно більша кількість (від 6 до 16) торгових назв, що стимулює попит на них і збільшує зацікавленість потенційних покупців.
Наукова новизна. Вперше проаналізовано особливості брендування відомих торгових назв коштовного каміння у порівнянні з вітчизняними різновидами. Встановлено, що за межами законодавства України присутні понад 30 торгових назв серед дорогоцінного каміння 1–4 порядків і понад 20 торгових назв – серед напівдорогоцінного каміння 1–2 порядків. Набуло подальшого розвитку визначення ролі брендування для успішного маркетингу гемологічної інформації і розвитку ринку коштовного каміння. Встановлено, що серед зарубіжних аналогів вітчизняного коштовного каміння спостерігається значно більша кількість торгових назв (агат – 6, джеспіліт і скам’яніле дерево – по 8, кольоровий кварц – 13, мармуризований вапняк – 14, яшма – 16).Вперше показано, що присутність емоційної забарвленості в існуючих англомовних торгових назвах найбільш поширених різновидів коштовного каміння сприяє зростанню їх впізнаваності; у той же час подібні складові для вітчизняного коштовного каміння здебільшого відсутні.
Практична значимість. Аналіз торгових назв найбільш поширених різновидів коштовного каміння в Україні та за кордоном дозволяє виявити, які стратегії можна застосувати для підвищення конкурентоспроможності вітчизняних ресурсів. Вивчення цих аспектів допомагає зрозуміти, які назви та маркетингові підходи є найбільш ефективними для створення позитивного іміджу та підвищення попиту на українське коштовне каміння.
Ключові слова: торгова назва, торгова марка, брендування, маркетинг гемологічної інформації, танзаніт, цаворит, агат, яшма, кварц кольоровий, джеспіліт.
Перелік посилань
1. Zagoritis,A. (2023). Tanzanite Prices & Value – For 2024 and A Historical Perspective. https://www.theraregemstonecompany.com/gemology-articles/tanzanite-prices-and-value-current-and-historically
2. Zagoritis,A.(2023).TsavoriteBuyingGuide. https://www.theraregemstonecompany.com/gemology-articles/tsavorite-buying-guide
3. The Gemstone Forecaster Newsletter(2020). https://www.preciousgemstones.com/gemstone-forecaster-newsletter/vol-38-1-spring-2020
4. Braunwart, E. (2006). Branding Techniques and the Fashion Industry. Gems&Gemology, 3, 31.
5. Barnes, O. (n.d.). Chocolate Diamonds: All You Need to Know before Considering Them. https://www.thediamondauthority.org/chocolate-diamonds-what-are-they/
6. Lehrer, G. (2022). The Lapidary Revolution. Retrieved May 27, 2024 from https://incolormagazine.com/the-lapidary-revolution/
7. Bohannon, Sh. (2020). Making the Cut: The Art and Science of Fantasy Carving. https://www.gia.edu/gia-news-research/making-cut-art-science-fantasy-carving
8. Logo on gems (n.d.). https://www.johndyergems.com/logo.html
9. Michael Diber infinite design(n.d.). https://www.dyber.net/
10. Holloway, G. (2009). Proprietary diamond cuts: an introduction. https://www.jewellermagazine.com/Article/389/Proprietary-diamond-cuts-an-introduction
11. Trademarked Diamond Cut(n.d.). https://thediamondtalk.in/trademarked-diamond-cut/
12. Overton T. (2002). Legal Protection for Proprietary Diamond Cuts. https://www.gia.edu/gems-gemology/winter-2002-legal-protection-proprietary-diamond-cuts-overton
13. Branded diamond shapes(n.d.). https://www.diamondsourceva.com/education/brandeddiamonds/branded-diamond-shapes.asp
14. Шевченко, С.В. (2023). Аналіз та закономірності розподілу каменесамоцвітної сировини у тектонічних структурах України. Збірник наукових праць Національного гірничого університету, 73, 76–93. https://doi.org/10.33271/crpnmu/73.076
15. Цоцко, Л.І. (2012). Геолого-гемологічні критерії оцінки якості кольорового жильного кварцу східних блоків УЩ. Автореф. дис. канд. геол. наук. Національний гірничий університет.
16. Курса, О.В. (2024). Щодо генетичної класифікації яшм України і порівняння їх торгових назв із зарубіжними аналогами. Матеріали конференції молодих учених «Наукова весна», НТУ Дніпровська політехніка.
17. Шевченко,С.В.,&Курса,О.В. (2024). Торгові назви і торгові марки природного дорогоцінного каміння як маркетингові інструменти сучасного світового ринку. Коштовне та декоративне каміння, 1, 7–12.