№79-19
Технології створення систем комбінованого живлення об’єктів міст
Є.В. Кошеленко1, І.М. Луценко1, О.А. Замкова1, П.С.Циган1, А.О. Кошеленко1
1Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна
Coll.res.pap.nat.min.univ. 2024, 79:222–230
Full text (PDF)
https://doi.org/10.33271/crpnmu/79.222
АНОТАЦІЯ
Мета. Дослідити сучасні технологічні підходи до створення систем комбінованого живлення об’єктів міст і оцінити техніко-економічні показники їх роботи.
Методика. У роботі проведено систематизацію та статистичну обробку вартісних показників різних технологій створення систем резервного живлення об’єктів міст. При визначенні питомих показників вартості електричної енергії використано методику оцінку оцінки капітальних та експлуатаційних витрат упродовж життєвого циклу обладнання.
Результати. Проведений статистичний аналіз ринкових цін на децентралізовані джерела енергії (дизельні та бензинові генератори різної потужності) дозволив: оцінити питому вартість виробленої електричної енергії; визначити раціональні параметри комбінованої системи живлення для об’єктів міст; встановити закономірність зміни питомої вартості електричної енергії в залежності від потужності дизельного генератора. Оцінено доступний ресурс циклів заряду-розряду акумуляторних батарей різних типів, встановлено раціональний рівень їх розряду з позицій забезпечення мінімального зносу, довготривалого використання та мінімальної вартості відданої з накопичувача електричної енергії.
Наукова новизна. В умовах значного попиту на технології для створення систем резервного живлення споживачів проаналізовано вартість електричної енергії на життєвому циклі обладнання. Встановлено логарифмічну залежність між питомою вартістю електричної енергії та потужністю дизельних генераторів, що простежується широкому діапазоні потужностей.Встановлено, що для більшості типів акумуляторів електричної енергії найбільшою ефективністю характеризується режими використання з глибиною розряджання до 50% від номінальної ємності, що забезпечує максимальну тривалість експлуатації та найменшу питому вартість електричної енергії.
Практична значимість. Підходи визначення вартості електричної енергії на життєвому циклі обладнання систем резервного живлення можуть застосовуватися длявизначення раціональної структури таких систем.
Ключові слова: акумуляторні батареї, бензинові генератори, вартість життєвого циклу, дизельні генератори, тариф на електричну енергію.
Перелік посилань
1. Луценко,І., Кошеленко,Є., Луценко,М., & Кошеленко, А. (2023). Оцінка економічної ефективності використання накопичувачів електричної енергії на базі акумуляторних батарей різних типів. Міжнародна науково-практична конференція енергозбереження та енергоефективність – 2023. Збірник тез. Дніпро. НТУ "ДП". 15 грудня 2023 р., 56–58.
2. Тарифи на електроенергію 2025 для населення.(n.d.). https://surl.li/pgscwh
3. Вартість акумуляторів (n.d.). https://mtsbaza.com.ua/akkumulyatoryi?filters=57o-emkost[6661-100-ach
4. Prytyskach, I., Opryshko, V., Veremiichuk, Y., & Yarmoliuk, O. (2024). Battery Energy Storage Systems: Enabling Ukraine’s Grid Flexibility and Energy Security Through Ancillary Services. Systems, Decision and Control in Energy VI, 3–36. https://doi.org/10.1007/978-3-031-67091-6_1
5. Buratynskyi, I., Nechaieva, T., & Leshchenko, I. (2024). Assessment of the Economic Efficiency of Battery Energy Storage Systems in the Electricity Market Segments. Systems, Decision and Control in Energy VI, 37–50. https://doi.org/10.1007/978-3-031-67091-6_2
6. Kostenko, G., & Zaporozhets, A. (2024). Transition from Electric Vehicles to Energy Storage: Review on Targeted Lithium-Ion Battery Diagnostics. Energies,17(20), 5132. https://doi.org/10.3390/en17205132
7. Kostenko, G., & Zaporozhets, A. (2024). Integral Degradation Index of Second-Life EVBatteries Application in Energy Storage Systems: Accounting for Calendar and Cyclic Aging. System Research in Energy, (2а (78), 31–33. https://systemre.org/index.php/journal/article/view/848
8. Kostenko, G., & Zaporozhets, A. (2024). World experience of legislative regulation for Lithium-ion electric vehicle batteries considering their second-life application in power sector. System Research in Energy, 2024(2), 97–114. https://doi.org/10.15407/srenergy2024.02.097