№59-08
Визначення параметрів руху електромобіля при повороті з урахуванням бічного прослизання коліс
В.П. Франчук1, К.А. Зіборов1, С.О. Федоряченко1, М.С. Цонда1
1Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», Дніпро, Україна
coll.res.pap.nat.min.univ. 2019, 59:87-96
https://doi.org/10.33271/crpnmu/59.087
Full text (PDF)
АНОТАЦIЯ
Мета. Визначити параметри руху передньопривідного електромобіля на заокругленні з урахуванням бічного прослизання коліс.
Методика дослідження полягає в створенні математичної моделі використовуючи розрахункову схему передньопривідного легкового електромобіля при русі на заокругленні із урахуванням тягового зусилля в точці контакту колеса і дорожнього покриття.
Результати дослідження. Розглянуто модель руху колес передньопривідного легкового електромобіля як абсолютно твердих тіл а також при еластичній взаємодії поверхні колеса з дорожнім покриттям. Визначено параметри руху на прямій ділянці та заокругленні дороги із урахуванням бічного прослизання коліс при різних умовах зусилля гальмування і тягового зусилля на дорогах з різним покриттям при швидкості.
Наукова новизна. Встановлено вплив характеристик дорожнього покриття та траєкторії руху на параметри руху електричного та гібридного легкового автомобіля. В модель взаємодії вихідних ланок легкового електромобіля введено коефіцієнт форми взаємодії колеса при поздовжньому та поперечному (бічному) русі, який встановлює зв'язок між параметрами зовнішнього навантаження, пружними характеристиками матеріалу та ін. Визначено величини відносної деформації, при якій спостерігається максимум тягового або гальмівного зусилля.
Практичне значення. Використовуючи розрахункову схему передньопривідного легкового електромобіля при русі на заокругленні складена математична модель руху електромобіля, що реалізує тягове зусилля в точці контакту колеса и дорожнього покриття. Визначені залежності зусилля гальмування и тягового зусилля електромобіля, що може бути використано у реалізації алгоритмів систем курсової стійкості для досягнення оптимальної траєкторії руху. Визначено показники граничних траєкторій руху електромобіля при бічному ковзанні коліс в межах кріпа.
Ключові слова: система курсової стійкості, електромобіль, дорожнє покриття, математична модель.
Перелік посилань:
-
Українці купують все більше електрокарів – бестселером залишається Nissan Leaf (2019, Жовтень 8) Retrieved from
https://www.unian.ua/economics/transport/10712364-ukrajinci-kupuyut-vse-bilshe-elektrokariv-bestselerom-zalishayetsya-nissan-leaf.html - Гірін, В.С., & Гірін, І.В. (2017) Сучасний стан електромобільного транспорту та його перспективи в Україні. Гірничий вісник. 102, 21-25.
- Эллис, Д. Р. (1975) Управляемость автомобиля. Москва: «Машиностроение».
- Бутин, Д.А., Тумасов, А.В., Вашурин, А.С., Аникин, А.А., & Палутин, Ю.И. (2010) Исследования режимов качения пневматической шины при испытаниях управляемости и устойчивости. Труды НГТУ им. Р.Е. Алексеева.3 (122), 107-110.
- Морозов, М.В., & Купреянов, А.А. (2012) Влияние тепловых процессов на трибологические характеристики контакта шины с дорожной поверхностью и вид диаграммы _(S) для различных режимов работы колеса. Известия вузов «Машиностроение». 7, 42-51
- Franchuk, V.P., & Ziborov, K.A. (2017) Взаємодія тіл з рухомою точкою контакту. Монографія. Дніпро: ДВНЗ «Національний гірничий університет»